Mönster

Jag har under några dagar varit ganska bitter. Det har bubblat upp inom mig igen alla känslor av otillräcklighet (för barnen) och misslyckandet med skilsmässan och det trista i att ha lämnat "det goda livet".
Men igår förstod jag varför... Det är så himla enkelt att jag glömt en liten vit tablett några dagar. Utan citalopram tappar jag gnistan helt. Det lustiga är att så fort jag kom ihåg det så kändes allt lättare. Jag visste att jag inte var deppig för att jag faktiskt saknade allt det gamla - utanför att hjärnan inte hade kraft att stå emot mixade signaler. Jag tror att tankarna ligger och kryper i bakhuvudet på mig hela tiden. Rent intellektuellt så vet jag att jag aldrig i livet vill gå tillbaks till det gamla. Samtidigt så ser jag exets liv gå vidare på alla positiva tänkbara sätt. Kanske är hans liv inte alls så bra som det verkar med ekonomi och sambo etc, men det är inte vad min hjärna ser. Det är bittert. Och kan jag bara skjuta undan tankarna så vet jag ju att det inte hade kunnat fortsätta som det var. Jag vet ju också att han mår bra av att visa upp sitt perfekta liv för mig.

Jag minns en gång i början när vi var tillsammans. Vi hade väl varit tillsammans knappt ett år då. Då förklarade han plötsligt att han skulle bjuda sin fd flickvän på middag hemnma hos sig i studentrummet. För att fira hennes födelsedag - för så hade dom alltid gjort. Jag blev förstås både arg och sårad. Sa till honom att jag inte tyckte att det var ok. Han förklarade att det enda han ville var att göra henne svartsjuk på hur bra han hade det med mig nu. Och jag köpte den förklaringen. Jag vet att jag satt och mådde dåligt hela den kvällen. Ser jag på det nu så förstår jag det på ett annat sätt. Vad han gjorde var helt och hållet för sin egen skull. Hade han brytt sig det minsta om mig, vilket han ju påstod att han gjorde, så hade han struntat i den där middagen. Men hans eget välbefinnande och behov av att visa sin makt för sin fd flickvän var större. Han såg inte mig. Och nu visar han upp sitt nya liv för mig. Samma mönster som kommer tillbaka.
Han är densamme fortfarande och kommer alltid att fortsätta att vara.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Vi har verkligen liknande upplevelser....

Och vi kom bort. Jag känner igen mig i dina efterreaktioner, men vi kom bort. Allt kan bara bli bättre nu. Även om det kan ta ett tag.

Jag ser din styrka. För det har du. Du kämpar. Du skriver. Du visar att det han gjorde var FEL. Du är enorm. Jag ser det....jag ser. Jag ser dig. Och kommer följa din blogg. Har lagt till den här på min andra blogg. Den är stängd för det är min kamp och jag har rättegång på G. Men..jag vill föra över lite kraft till dig. För när du fått kraft, så kommer du hitta en underbar man som vårdar dig. Och du kommer uppskatta det så. Och tycka synd om den nya. Men du kan inte rädda henne. Precis som jag inte kunde bli räddad av mitt ex's ex. Eller jag kan rädda hans nya. Vi kan bara rädda oss själva. Kram

2008-10-27 @ 23:43:30
URL: http://blogg.aftonbladet.se/805

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0