Att inte vilja lägga sig i...

Jag kan förstå att man inte vill bli indragen i något som man själv uppfattar som jobbigt och något som man "inte vill lägga sig i". Psykisk misshandel ÄR svårt att förstå och ÄR svårt att tro på. Och det är just det som gör det så hemskt. Ingen vill lyssna - ingen vill tro - ingen vill "lägga sig i". Och man kan svika minst lika mycket genom att välja bort. Om "inte vilja lägga sig" innebär att man väljer (ja det är ett val) att inte höra av sig mer, att aldrig "ha tid" och att säga "vi måste verkligen höras", men sen inte höra av sig för att man hellre umgås med en person som "säkert inte kan vara så hemsk" - då vägrar man också att ens fösöka förstå och inse att somliga människor är grymmare än vad de utåt sett ser ut att vara. Det blir ytterligare ett blåmärke i själen för den som var/är psykiskt misshandlad. Det är precis som en struts som stoppar huvudet i ett hål i marken. Det som inte syns finns inte - eller? Att VÄLJA att inte lyssna - att inte tro på en grym verklighet är detsamma som att ge misshandeln legitimitet.

Kommentarer
Postat av: Ensam

Trött ångestfylld rädd nervös ledsen tom. Ångesten sitter som en snara runt halsen. Vågar inte lämna, vem ska då ta hand om vår dotter?

Jag vet inte hur du gjorde, men avundas dig.

2010-04-11 @ 00:07:51
Postat av: Min svarta låda

Det här är en av mina stora besvikelser. Att människor runt omkring mig väljer att inte se, inte höra, inte säga ifrån. Att inse att psykiskt misshandel finns för att människor genom sitt agerade låter det finnas. Jag skulle vilja länka till din blogg och undrar om det är ok? All min styrka till dig!

2010-09-11 @ 17:30:52
URL: http://www.thisismyblackbox.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0