Slagen man

Jag beskriver hur jag har upplevt psykisk misshandel mot mig som kvinna eftersom det är den erfarenhet jag har. Men jag tror att man ska vara medveten om att det inte bara är män som misshandlar kvinnor. Det finns även kvinnor som misshandlar män och misshandel i samkönade förhållanden.

Jag såg en dokumentär om kvinnor som misshandlade män för något år sen och sen dess har jag läst en del om just kvinnors misshandel mot män. Det otäcka är (som jag ser det) framförallt att män har ännu svårare att att bli trodda än vi kvinnor. Den traditionella synen är att mannen är starkare än kvinnan rent fysiskt och till för inte så länge sedan även rent psykiskt. Att kvinnor inte hade samma rättigheter (som tex att äga sin egen myndighet, lika arvsrätt eller röttsrätt) var en följd av att man inte betaktade kvinnor som jämlikar på det psykiska planet. Jag tror att det här tänket lever kvar när man ser på misshandelsförhållanden. Det kan närapå betraktas som en omöjlighet att en man kan bli misshandlad av en kvinna överhuvudtaget.

Jag har hittat en artikel om två kvinnor (Camilla Palmberg och Heidi Wasén) som gjorde en examensuppgift om män som blir misshandlade. Det faktum att de blev ifrågasatta av sina kurskamrater och en handledare var inte lätt att hitta. Visserligen skrevs både artikeln och uppsatsen för några år sen (2003 respektive 2004), men det är fortarande inte ens 100 år sen kvinnor kunde bli myndiga vid 21 års ålder vare sig de var gifta eller ej (vilket skedde 1921).  Alltså då man enligt lag började se kvinnor som psykiskt jämnstarka med män. Men ändå så betraktas mannen ofta och i vissa sammanhang fortfarande som starkare än kvinnan i flera avseenden. I och med det resonemanget utesluter man i princip att kvinnors misshandel av män kan vara minst lika illa än mäns misshandel av män.
Artikeln finns här.
Uppsatsen heter Slagen man - fyra former av mansmisshandel

Läs och begrunda. Döm ingen utan fakta.

(Jag tror att Tuvaforum fungerar bra även för män, men ett supportforum på nätet för män finns annars här.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0